V rámci zajištění vyšší bezpečnosti a kompatibility se správou identit ČVUT v současné době probíhají změny ve způsobu přihlašování do cloudových služeb Atlassian (např. Jira, Confluence).
Služby Atlassian Cloud používají jiný přístup ke správě identit než je běžné v našem univerzitním prostředí, a proto jsme přistoupili k úpravám, které zjednoduší správu uživatelských účtů a zároveň sníží riziko duplicitních přístupů.
Co se mění?
-
U všech uživatelů, jejichž účty jsou vedeny pod doménami ČVUT (
*.cvut.cz
), dochází (nebo v nejbližší době dojde) ke změně e-mailové adresy, která je používána pro přihlášení do Atlassian Cloud. -
Nově bude pro přihlášení využíván univerzitní login ve tvaru
username@cvut.cz
(např.novakj@cvut.cz
), bez ohledu na fakultní nebo jiné aliasy. -
Tato změna je nezbytná z důvodu zajištění jednoznačnosti identity – v minulosti totiž mohlo při změně e-mailu dojít k vytvoření duplicitního účtu v Atlassianu, což vedlo k problémům s přístupem ke službám a datům.
-
Nový způsob zajistí, že identita bude stabilní, jednoznačná a plně v souladu s univerzitním systémem identit.
Co to znamená pro uživatele?
- Přihlašování pomocí tlačítka „Přihlásit se účtem Microsoft“ již není podporováno.
-
Místo toho je třeba zadat univerzitní přihlašovací jméno ve tvaru
username@cvut.cz
do pole „E-mail“, následně budete přesměrováni na standardní Microsoft SSO přihlašovací bránu ČVUT.Pozor: i když obě varianty – zadání e-mailu do formuláře a kliknutí na tlačítko „Přihlásit se účtem Microsoft“ – vedou k ověření pomocí univerzitní identity, technicky se jedná o dvě různé cesty, které se v Atlassian Cloud chovají odlišně:
-
Zadání e-mailu do pole formuláře (username@cvut.cz):
Tato varianta je plně řízena ČVUT a nastavena tak, aby uživatel byl přesměrován na centrální přihlašovací bránu Microsoft ČVUT. Tento způsob zajišťuje správné spárování účtu s univerzitní identitou a zabraňuje vzniku duplicit. -
Tlačítko „Přihlásit se účtem Microsoft“:
Tato možnost je předdefinovaná Atlassianem a není možné ji přizpůsobit specifikům ČVUT. I když ověření technicky proběhne přes Microsoft, účty vytvořené tímto způsobem mohou být chybně zařazeny a může dojít k vytvoření duplicitní identity.
-
- Z tohoto důvodu je nutné využívat pouze přihlašování přes vyplnění e-mailu (
username@cvut.cz
) a ne prostřednictvím předdefinovaného tlačítka Microsoftu.
Upozornění na možné notifikace
-
V souvislosti s touto změnou se může stát, že uživatelé obdrží automatické notifikace od systému Atlassian, informující o tom, že:
-
došlo ke změně jejich e-mailové adresy,
-
nebo že jejich účet bude odstraněn.
-
-
Abychom počet těchto notifikací co nejvíce omezili, účty, které budou zrušeny, nejprve označujeme dočasným prefixem
to-delete_
v e-mailové adrese.
Tím zajistíme, že systém nebude neodesílat upozornění navíc na skutečnou univerzitní adresu.
Změna doručování běžných notifikací
-
V důsledku této změny bude mít dopad i doručování běžných provozních notifikací z Atlassian Cloud (např. upozornění na přiřazení úkolu, zmínky v komentáři apod.).
-
Notifikační e-maily budou nově zasílány výhradně na adresy odpovídající univerzitnímu loginu (
username@cvut.cz
). -
To znamená, že upozornění dorazí pouze těm uživatelům, kteří využívají univerzitní e-mailovou schránku provozovanou v prostředí Microsoft Exchange Online.
-
Tuto změnu nebylo možné ovlivnit, protože je důsledkem architektury Atlassian Cloud a jeho odlišného přístupu ke správě identit.
Správa a využití účtů v různých instancích
-
V rámci Atlassian Cloud služeb existuje více instancí, které provozují různé součásti ČVUT (např. jednotlivé fakulty nebo pracoviště).
-
Nově nastavené účty řízené v jednotném formátu
username@cvut.cz
bude možné využívat napříč všemi těmito instancemi – pokud je správce dané instance do systému přidá. -
Veškerá centrální správa uživatelských identit v Atlassian Cloud bude zajišťována prostřednictvím hlavní instance provozované Výpočetním a informačním centrem ČVUT (VIC).
-
To znamená, že i když jsou Atlassian služby provozovány více součástmi univerzity, vaše uživatelská identita bude řízena jednotně a konzistentně z hlavní organizace.
Co se stane s existujícími účty?
-
Pokud byly v minulosti vytvořeny duplicitní účty (např. pod jinou fakultní adresou), a jsou na nich přiřazené služby, budeme tyto situace individuálně řešit ve spolupráci s danou součástí nebo danými uživateli.
-
Účty, které jsou duplicitní, ale nejsou propojeny s žádnou aktivní službou, budou postupně odstraněny.
Děkujeme za pochopení a spolupráci.
V případě dotazů nebo potíží s přihlášením se prosím obraťte na technickou podporu vaší fakulty nebo na Výpočetní a informační centrum ČVUT.